Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna
Psychologiczne Centrum Wsparcia
Informacja dla rodziców i prawnych opiekunów dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami dotycząca orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego
Do szkoły specjalnej mogą uczęszczać wyłącznie uczniowie posiadający aktualne orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (orzeczenia wydawane są na etapy edukacyjne lub w wyjątkowych sytuacjach na jeden rok szkolny).
Wydanie nowego orzeczenia jest konieczne, jeśli obecne jest ważne do końca bieżącego roku szkolnego, a rodzice wnioskują o przyjęcie dziecka do szkoły specjalnej od 1 września 2023 r.
Aktualne orzeczenie należy dołączyć do wniosku o przyjęcie dziecka do szkoły. Zasada ta obowiązuje też w oddziałach specjalnych w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Kto powinien mieć wydane nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego:
- dzieci z „zerówek" ubiegające się o przyjęcie do klasy pierwszej szkoły podstawowej specjalnej (orzeczenie na I etap edukacyjny tj. klasy 1-3 szkoły podstawowej)
- uczniowie klasy 3 szkoły podstawowej, ubiegający się o przyjęcie do klasy czwartej szkoły podstawowej specjalnej (orzeczenie na II etap edukacyjny, tj. klasy 4-8 szkoły podstawowej)
- uczniowie klas 8 szkoły podstawowej, ubiegający się o przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej specjalnej (orzeczenie na czas nauki w szkole ponadpodstawowej)
- uczniowie, których orzeczenia tracą ważność w roku szkolnym 2022/2023 i którzy ubiegają się o przyjęcie do szkoły specjalnej.
Gdzie złożyć wniosek o wydanie orzeczenia:
Wnioski o wydanie orzeczeń składają rodzice/opiekunowie prawni w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Rodzice dzieci i uczniów uczęszczających do przedszkoli i szkół powinni zgłosić się do poradni, zgodnie z rejonem przedszkola lub szkoły (informacja o rejonowej poradni dostępna jest w przedszkolu lub szkole).
Rodzice dzieci i uczniów, którzy w obecnym roku szkolnym nie uczęszczają do przedszkola lub szkoły zgłaszają się do poradni, zgodnie z miejscem zamieszkania.
Kiedy wystąpić o nowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jeśli rodzice planują kształcenie dziecka w szkole specjalnej od 1 września 2023 r.
Przyjmowanie dokumentów kandydatów do szkół specjalnych rozpocznie się w lutym 2023 r., dlatego wniosek o wydanie nowego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego należy złożyć jak najszybciej. Termin na wydanie orzeczenia przez poradnię wynosi 30 dni od dnia złożenia wniosku.
Wykaz publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych prowadzonych przez m.st. Warszawę:
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
Przedszkole współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 24, ul. Rzeczypospolitej 14.
W ramach współpracy do placówki przypisany jest zatrudniony w poradni psycholog Agata Kajkowska, który konsultuje się z nauczycielami i specjalistami, udziela im wsparcia, a w poradni pełni rolę osoby kontaktowej i koordynatora dla dzieci z naszej placówki.
Korzystanie z poradni – konsultacje, diagnoza, zajęcia terapeutyczne, warsztaty dla rodziców itd. – jest również dobrowolne i bezpłatne.
Do poradni rodzice mogą w każdej chwili zgłosić się z własnej inicjatywy, nie jest konieczne żadne polecenie czy skierowanie ze strony przedszkola.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
Pomoc polega na rozpoznaniu potrzeb dziecka (edukacyjnych i rozwojowych) oraz jego indywidualnych możliwości, aby wspierać jego potencjał rozwojowy.
Potrzeba tej pomocy może powstać, kiedy dziecko:
- jest niepełnosprawne,
- ma trudności z zachowaniem lub emocjami,
- ma trudności z opanowaniem materiału,
- ma wadę wymowy,
- choruje przewlekle,
- przeżywa trudny czas np. ze względu na sprawy rodzinne,
- ma trudności adaptacyjne w nowym kraju,
Ale również:
- cechuje się wyjątkowymi uzdolnieniami.
Inicjatywa objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną przysługuje nauczycielom i specjalistom, ale także rodzicom dzieci.
Nauczyciele prowadzą obserwację wszystkich dzieci w swojej grupie i mogą zwrócić się do rodziców z informacją o zauważonych trudnościach i potrzebach.
Logopedzi przeprowadzają badania przesiewowe, w wyniku których kontaktują się z rodzicami dzieci, u których stwierdzają trudności w zakresie wymowy lub komunikacji.
Wszyscy specjaliści (logopedzi, pedagodzy specjalni, psycholodzy) prowadzą obserwacje dzieci na prośbę nauczycieli lub rodziców i przekazują informacje o poziomie funkcjonowania dziecka.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana przez wszystkich nauczycieli i specjalistów we współpracy z rodzicami. To, jak wygląda ta współpraca, wynika z potrzeb dziecka i rodzica oraz możliwości placówki. Mogą być to np.:
- wspomaganie w czasie bieżącej pracy w grupie,
- zajęcia indywidualne prowadzone przez wychowawców grupy (wspieranie uzdolnień dziecka, wspieranie w rozwoju poszczególnych umiejętności, np. grafomotoryki lub samodzielności, pomoc w opanowaniu materiału),
- konsultacje z rodzicami prowadzone przez wychowawców i specjalistów,
- zajęcia terapeutyczne w formie indywidualnej lub grupowej (np. logopedyczne, terapia pedagogiczna, terapia SI, zajęcia wspierające kompetencje społeczne i rozwój emocjonalny),
- warsztaty dla rodziców.
Nasi specjaliści
Aleksandra Lelewska – logopeda (a.lelewska@gmail.com) - konsultacje dla rodziców odbywają się we wtorki od 8 do 9 (po wcześniejszym umówieniu)
AnnaBZuchora – logopeda, pedagog specjalny, nauczyciel wspomagający (azuchora.p424@gmail.com) - konsultacje dla rodziców odbywają się w poniedziałki i piątki od 8:30 do 9 (po wcześniejszym umówieniu)
Natasza Sołdacka – psycholog, nauczyciel wspomagający, terapeuta SI (nsoldacka@gmail.com)
Katarzyna Łuczak – nauczyciel wspomagający