Pomoc psych.-ped.
Standardy ochrony dzieci w Przedszkolu nr 424 [.pdf, 1001.25 kB]_ [.pdf, 1001.25 kB]otwórz [.pdf, 1001.25 kB]
Informacja dla rodziców i opiekunów prawnych dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami dotycząca orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego
Otwórz [.docx, 28.48 kB]
Psychologiczne Centrum Wsparcia
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna
Przedszkole współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 24, ul. Rzeczypospolitej 14.
W ramach współpracy do placówki przypisany jest zatrudniony w poradni psycholog, który konsultuje się z nauczycielami i specjalistami, udziela im wsparcia, a w poradni pełni rolę osoby kontaktowej i koordynatora dla dzieci z naszej placówki.
Korzystanie z poradni – konsultacje, diagnoza, zajęcia terapeutyczne, warsztaty dla rodziców itd. – jest również dobrowolne i bezpłatne.
Do poradni rodzice mogą w każdej chwili zgłosić się z własnej inicjatywy, nie jest konieczne żadne polecenie czy skierowanie ze strony przedszkola.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1280)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej uczniom.
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
Pomoc polega na rozpoznaniu potrzeb dziecka (edukacyjnych i rozwojowych) oraz jego indywidualnych możliwości, aby wspierać jego potencjał rozwojowy.
Potrzeba tej pomocy może powstać, kiedy dziecko:
- jest niepełnosprawne,
- ma trudności z zachowaniem lub emocjami,
- ma trudności z opanowaniem materiału,
- ma wadę wymowy,
- choruje przewlekle,
- przeżywa trudny czas np. ze względu na sprawy rodzinne,
- ma trudności adaptacyjne w nowym kraju,
Ale również:
- cechuje się wyjątkowymi uzdolnieniami.
Inicjatywa objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną przysługuje nauczycielom i specjalistom, ale także rodzicom dzieci.
Nauczyciele prowadzą obserwację wszystkich dzieci w swojej grupie i mogą zwrócić się do rodziców z informacją o zauważonych trudnościach i potrzebach.
Logopedzi przeprowadzają badania przesiewowe, w wyniku których kontaktują się z rodzicami dzieci, u których stwierdzają trudności w zakresie wymowy lub komunikacji.
Wszyscy specjaliści (logopedzi, pedagodzy specjalni, psycholodzy) prowadzą obserwacje dzieci na prośbę nauczycieli lub rodziców i przekazują informacje o poziomie funkcjonowania dziecka.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana przez wszystkich nauczycieli i specjalistów we współpracy z rodzicami. To, jak wygląda ta współpraca, wynika z potrzeb dziecka i rodzica oraz możliwości placówki. Mogą być to np.:
- wspomaganie w czasie bieżącej pracy w grupie,
- zajęcia indywidualne prowadzone przez wychowawców grupy (wspieranie uzdolnień dziecka, wspieranie w rozwoju poszczególnych umiejętności, np. grafomotoryki lub samodzielności, pomoc w opanowaniu materiału),
- konsultacje z rodzicami prowadzone przez wychowawców i specjalistów,
- zajęcia terapeutyczne w formie indywidualnej lub grupowej (np. logopedyczne, terapia pedagogiczna, terapia SI, zajęcia wspierające kompetencje społeczne i rozwój emocjonalny),
- warsztaty dla rodziców.
Nasi specjaliści
Katarzyna Krasuska - pedagog specjalny (Katarzyna_Krasuska@eduwarszawa.pl)
Natasza Sołdacka – psycholog (NSoldacka@eduwarszawa.pl)
Aleksandra Lelewska – logopeda (ALelewska@eduwarszawa.pl)
Katarzyna Łuczak – nauczyciel wspomagający
Izabela Snopczyńska - nauczyciel wspomagający
Kamila Mieszkowska - nauczyciel wspomagający